چطورممکنه
پیش گفتار:
انجام مطالعات تطبیقی درحوزه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی شرایط وزمینه های بسیارمناسبی رابرای ارائه اطلاعات ویافته های معتبر ملی وبین المللی فراهم می کند تااز این طریق نظامهای آموزشی کشورها بتوانند جایگاه وعملکرد خودرا درابعاد مختلف آموزشی بایکدیگر مقایسه کرده وباشناخت نقاط ضعف وقوت یافته های علمی وعملی وکیفیت بخشی به فرایند یاددهی – یادگیری رابه اجرادرآورند .
انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( IEA ) ازموسسات پژوهشی معتبری است که با سابقه ی بیش ازنیم قرن درموضوع های مختلف آموزشی ومشارکت کشورها ازسراسر جهان گام های موثری را درزمینه ی ارتقا وبهبود سطح یادگیری برداشته است .
یکی ازمهم ترین وگسترده ترین مطالعات انجام شده مطالعه ی روند پیشرفت ریاضیات وعلوم ( TIMSS است که تاکنون بیش از شصت کشوردر آن شرکت نموده اند .
اختلالات یادگیری در کودکان
یادگیری را میتوان بنیادی ترین فرایندی دانست که در نتیجه آن، موجودی ناتوان در طی زمان و در تعامل با رشد جسمی، به فرد تحول یافته ای می رسد که توانایی های شناختی و قدرت اندیشه وی حد و مرزی نمی شناسد. تنوع بسیار زیاد و گستره زمانی یادگیری انسان، که به گستردگی طول عمر او است، باعث شده که علی رغم تفاوت های زیادی که انسان ها در یادگیری با هم دارند، برخی افراد در روند عادی یادگیری و آموزش نیز دچار مشکل شوند.
بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند؛ رشد جسمی ، قد و وزن آنان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوش عادی دارند و به خوبی صحبت میکنند. مانند سایر کودکان بازی میکنند و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار میکنند. درخانه نیز خود یاری های لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار میکنند به خوبی انجام میدهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند. لیکن وقتی به مدرسه میروند و میخواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی میشوند.
به بسیاری از این گونه دانش آموزان متاسفانه برچسب کودن، کم ذهن، عقب مانده و امثال آن زده می شود که هیچ کدام صحیح نیست . می توان گفت که اگر این مشکلات به موقع و به جا تشخیص داده شوند قابل درمان است .شاهد این حرف افراد نابغه ای هستند که دچار اختلالات یادگیری بودند. افرادی چون آلبرت انشتین ، توماس ادیسون و لئوناردو داوینچی .
از این رو با توجه به این موضوع، مربیان و آموزگاران از دیر باز متوجه کودکانی بودند که در یادگیری مواد درسی دشواری داشتند و در پیشرفت تحصیلی به آن حدی که امید به حصول آن بود، توفیقی بدست نمی آوردند. بنابراین مبحث اختلالات یادگیری از دهه های دوم و سوم قرن بیستم مورد توجه قرار گرفت.
در اینجا به شناخت اجمالی اختلالات یادگیری، علل و عوامل آن، انواع اختلالات و ... می پردازیم.
ساعت آخر بود ...
دخترک گوشه کلاس تنها و آرام نشسته و به چهره مهربان معلم ؛چشم دوخته. یکی از بچه ها می خواهد چیزی بخورد که معلم می فهمد. با مهربانی می گوید : بچّه هازنگ آخره! اگه سر کلاس چیزی بخورین نمی تونین توی خونه غذای خوشمزه مامانتون رو بخورین! چند نفر با خنده و شوخی می گویند اگه غذا نداشتیم چی؟
دخترک در گوشه کلاس آرام زمزمه می کند: اگه مامان نداشتیم چی ... ؟!!!
جایی برای رفتن داشتن یعنی
خــــانـــــه
کسی را برای عاشقی داشتن یعنی
خــــانواده
داشتن هر دو یعنی
نـــعمت ...............♥
پیک ادینه ۲۱ هفته اول اسفند کلیک کنید |
پیک ادینه۱۹ هفته چهارم بهمن کلیک کنید |
پیک ادینه۱۸ هفته دوم بهمن کلیک کنید |
پیک ادینه۱۷ هفته اول بهمن کلیک کنید |
پیک ادینه |
پیک ادینه۱۵ هفته سوم دی کلیک کنید |
پیک ادینه۱۴ هفته دوم دی کلیک کنید |
پیک ادینه۱۳ هفته اول دی کلیک کنید |
پیک ادینه۱۲ |
پیک ادینه۱۱ هفته سوم آذر کلیک کنید |
پیک ادینه۱۰ هفته دوم آذر کلیک کنید |
پیک ادینه۹ |
پیک ادینه۸ |
پیک ادینه۷ هفته چهارم آبان کلیک کنید |
پیک ادینه۶ هفته سوم آبان کلیک کنید |
پیک ادینه۵ هفته دوم ابان کلیک کنید |
پیک ادینه۴ هفته اول ابان کلیک کنید |
پیک ادینه۳ هفته چهارم مهرماه کلیک کنید |
پیک ادینه ۲ هفته سوم مهرماه کلیک کنید |
پیک ادینه ۱ هفته دوم مهرماه کلیک کنید |
پایه اول ابتدایی |
آدینه شماره 6 (جدید) | آدینه شماره 7 (جدید) |
آدینه شماره 4 (جدید) | آدینه شماره 5 (جدید) |
آدینه شماره 2 (جدید) | آدینه شماره 3 (جدید) |
کار در خانه (جدید) | آدینه شماره 1 (جدید) |
کار در خانه آذرماه 92 (3) (جدید) | کار در خانه آذرماه 92 (4) (جدید) |
کار در خانه آذرماه 92 (1) (جدید) | کار در خانه آذرماه 92 (2) (جدید) |
کار در خانه (جدید) | کار در خانه (2) (جدید) |
پیک آدینه -آبان 92 | پیک آدینه هفته اول آذر |
دفتر کار در خانه (قسمت اول- تا درس 10 ) | دفتر کار در خانه فارسی(از درس 11 تا آخر) |
پایه دوم ابتدایی |
پایه سوم ابتدایی |
تکلیف هفته دوم آبان ماه | تکلیف هفته اول آبان ماه |
تکلیف هفتگی | تکلیف آدینه آبان 92 |
پایه چهارم ابتدایی |
آدینه شماره 7 (جدید) | آدینه شماره 11 (جدید) |
آدینه شماره 5 (جدید) | آدینه شماره 6(جدید) |
آدینه شماره 3(جدید) | آدینه شماره 4 (جدید) |
آدینه شماره 1(جدید) | آدینه شماره 2(جدید) |
آدینه آذرماه | تکلیف آخر هفته(پیک) -بهمن 90 |
پایه پنجم ابتدایی |
فعالیت پایان هفته | آدینه شماره 11 -آذرماه (جدید) |
تکلیف آخر هفته (پیک) -بهمن 90 | پیک آدینه 2 |
پیک آدینه 3 (29 مهرماه 91) | هفته سوم بهمن |
پایه ششم ابتدایی |
پیک آدینه سال تحصیلی 93-92 | کار در خانه ریاضی-شماره 1 |
پیک آدینه ریاضی | کاردر خانه |
پیک هفته سوم بهمن |
نمونه پیک های تابستانی |
پایه اول دبستان | نمونه یک | نمونه دو | سال91 | شماره 1 (شاهین شهر اصفهان) | سال تحصیلی 91-92 |
پایه دوم دبستان | نمونه | سال تحصیلی 91-92 | |||
پایه سوم دبستان | نمونه یک | تابستان 91 | |||
پایه چهارم دبستان | نمونه یک | سری دوم-سال 91 | خرداد 92 | ||
پایه پنجم دبستان | سال 91 |
نمونه پیک های نوروزی |
پایه اول دبستان | نمونه یک | سال 1390 |
پایه دوم دبستان | نمونه یک | |
پایه سوم دبستان | نمونه یک | نمونه سال 92 |
پایه چهارم دبستان | نمونه یک | |
پایه پنجم دبستان | نمونه یک | |
پایه ششم ابتدایی | نمونه سال 92 | نمونه سال 1392 |
ساخت آسان و حرفه ای اتوران با ( قابل حمل ) AutoPlay Media Studio 8.0.2.0 Portable
بسیاری از شرکتها برای ساخت سی دی های برنامه یا بازی خود نیاز به تهیه یک اتوران مناسب برای اجرا خودکار در هنگام قرار دادن سی دی نرم افزار در داخل درایو دارند و نرم افزارهای متعددی نیز به منظور تامین این هدف ارائه شده اند. اما یکی از آنها بسیار معروف و قدرتمند با قابلیتهای حرفه ای فراوان می باشد که پاسخگوی نیازهای بسیاری از کاربران در زمینه ساخت اتوران می باشد .
AutoPlay Media Studio این امکان را برای شما فراهم می آورد تا منوهای اتوران، ارائه های تعاملی، برنامه های کاربردی چندرسانه ای و نرم افزار دلخواه خود را تنها ظرف چند ثانیه ساخته و طراحی نمایید .می توانید از محتوای دلخواه خود مانند تصاویر، موزیک، ویدئو، قلش، متن وغیره استفاده نمایید و بسادگی با استفاده از قابلیت کشیدن و انداختن اندیشه های خود را برروی پروژه های خود پیاده نمایید. برای کمک به شروع سریع شما این نرم افزار دارای منابعی مضاعف شامل چندین ویدئو آموزشی، افزونه های محتوای حرفه ای و تالار گفتمان آنلاین وبسیاری مواردی دیگرمی باشد. حتی ار شما هیچ تجربه برنامه نویسی نداشته باشید، می توانید نرم افزار دلخواه خود را بسازید، بااستفاده از قابلیتهای بی نظیر و کارآمد برای محصولات نرم افزاری نوشته شده توسط برنامه نویسان حرفهای با استفاده از زبانهایی چون C++/Java که دراین نرم افزار قدرتمند گنجانده شده اند. AutoPlay Media Studio پلتفرمی توسعه یافته و با سرعت بالا با قابلیت های کامل می باشد که طیف وسیعی از گزینه های قابل انتخاب را ارائه نموده و بسیاری از فناوری های معروف وشناخته شده را پشتیبانی می نماید. داشتن نرم افزار AutoPlay Media Studio درست مانند این است که برنامه نویس حرفه ای نرم افزار خود را همیشه همراه خود داشته باشید. نسخه ای که هم اکنون در سایت دانلود ها تهیه شده پرتابل ( قابل حمل ) بوده ، بدین معنا که این برنامه نیاز به نصب و کرک ندارد و برای اجرای برنامه فقط کافی است بر روی آیکون نرم افزار کلیک نمایید .
قابلیتهای کلیدی نرم افزار AutoPlay Media Studio 8.0.2.0 Portable :
- قابلیت ساخت آسان نرم افزارهای متعامل چندرسانه ای توسط شما
- نداشتن نیاز به هیچ گونه مهارت در برنامه نویسی برای ایجاد پروژه خود
- استفاده از محیطی کاملا ویژوال و با قابلیت کشیدن و انداختن
- انتخابی کامل برای ساخت اتوران سی دی و دی وی دی، منوهای نصب نرم افزار، کارتهای تجاری الکترونیکی، بسته های آموزشی و غیره
- ارائه بیش از ۶۴۰ عملکرد مفید
- ارائه ۱۰ عملکرد سریع
- کانالهای چندگانه صدا
- پشتیبانی از پلاگین های عملکردها
- پشتیبانی از پلاگین های اشیاء
- پنجره برنامه قابل تغییر و پشتیبانی از تعیین محل اشیا
- هفده شی گنجانده شده در نرم افزار
- ۲۵۰۰ صفحه در هر پروژه
- شناسایی زبان سیستم برای برنامه های چندزبانه
- شناسایی نسخه برنامه
- امکان رایت سی دی و دی وی دی
- و…
پسورد فایل: www.downloadha.com
لینک دانلود – 48.66 مگابایت | لینک کمکی
![]() | اموزش جمع و تفریق | 752 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی |
![]() | اشکال هندسی | 248 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | اموزش جمع و تفریق | 752 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | , |
![]() | خلاقیت | 160 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | اموزش جمع | 160 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | جمع دو رقمی | 164 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | نماد های ریاضی | 178 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | اموزش جمع | 228 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | ابزار جمع | 261 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | مفهوم جمع | 167 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | شمارش داده ها | 186 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | دسته های نه تایی | 207 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | محور اعداد | 154 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | محور اعداد | 197 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | تقارن افقی و عمودی | 252 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | اشکال هندسی | 295 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | پیدا کردن داده ها | 295 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | اشکال هندسی | 143 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | اشکال هندسی | 136 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی | |
![]() | معرفی اشکال هندسی | 209 کیلو بایت | SWF | ریاضی 1 | |
![]() | مرتب کردن داده ها | 239 کیلو بایت | SWF | ریاضی اول ابتدایی |
روزى معلم او را بدون تقصیر بیازرد.
انوشیروان کینه او را به دل گرفت تا به پادشاهى رسید.
روزى او را طلبید و با تندى از او پرسید که چرا به من بى سبب ظلم
نمودى ؟
معلم گفت : چون امید آن داشتم که بعد از پدر به پادشاهى برسى .
خواستم که تو را طعم ظلم بچشانم تا در ایام سلطنت به کسى ظلم
ننمائى ...
سنگنگارهٔ مرد بالدار در پاسارگاد
1) ای پسر من نیكو كار باش نه بدكار زیرا زندگانی انسان جاودان نیست و هیچ چیز از كردار نیک لازمتر نمی باشد
2) ای پسر من بشنو تو را می گویم كه بهترین بخشش ها تعلیم و تعلم است زیرا مال و مكنت زوال پذیرد و چهار پایان بمیرند ولی دانش و تربیت باقی ماند
از الفبـای فارســی تـــــا الفبـای زنـــدگی
الف: اشتیاق برای رسیدن به نهایت آرزوها
ب: بخشش برای تجلی روح و صیقل جسم
پ: پویاپی برای پیوستن به خروش حیات
ت: تدبیر برای دیدن افق فرداها
ث: ثبات برای ایستادن در برابر باز دارنده ها
ج: جسارت برای ادامه زیستن
چ: چاره اندیشی برای گریز از گرداب اشتباه
ح: حق شناسی برای تزکیه نفس
خ: خودداری برای تمرین استقامت
د: دور اندیشی برای تحول تاریخ
ذ: ذکر گوپی برای اخلاص عمل
ر: رضایت مندی برای احساس شعف
ز: زیرکی برای مغتنم شمردن دم ها
ژ: ژرف بینی برای شکافتن عمق دردها
س: سخاوت برای گشایش کارها
ش: شایستگی برای لبریز شدن در اوج
ص: صداقت برای بقای دوستی
ض: ضمانت برای پایبندی به عهد
ط: طاقت برای تحمل شکست
ظ: ظرافت برای دیدن حقیقت پوشیده در صدف
ع: عطوفت برای غنچه نشکفته باورها
غ: غیرت برای بقای انسانیت
ف: فداکاری برای قلب های دردمند
ق: قدر شناسی برای گفتن ناگفته های دل
ک: کرامت برای نگاهی از سر عشق
گ: گذشت برای پالایش احساس
ل: لیاقت برای تحقق امیدها
م: محبت برای نگاه معصوم یک کودک
ن: نکته بینی برای دیدن نادیده ها
و: واقع گرایی برای دستیابی به کنه هستی
ه: هدفمندی برای تبلور خواسته ها
ی: یکرنگی برای گریز از تجربه دردهای مشترک
میخواهم بگویم ......
فقر همه جا سر میکشد .......
فقر ، گرسنگی نیست ، عریانی هم نیست ......
فقر ، چیزی را " نداشتن " است ، ولی ، آن چیز پول نیست ..... طلا و غذا نیست .......
فقر ، همان گرد و خاکی است که بر کتابهای فروش نرفتهء یک کتابفروشی می نشیند ......
فقر ، تیغه های برنده ماشین بازیافت است ، که روزنامه های برگشتی را خرد میکند ......
فقر ، کتیبهء سه هزار ساله ای است که روی آن یادگاری نوشته اند .....
فقر ،پوست موزی است که از پنجره یک اتومبیل به خیابان انداخته میشود .....
فقر ، همه جا سر میکشد ........
فقر ، شب را " بی غذا " سر کردن نیست ..
فقر ، روز را " بی اندیشه" سر کردن است ..
صدای ناز می آید،
صدای کودک پرواز می آید،
صدای رد پای کوچه های عشق پیدا شد.
…معلم در کلاس در س حاضر شد ،
یکی از بچه ها از قلب خود فریاد زد برپا ،
همه برپا ،
چه برپایی شد آن برپا،
معلم نشئتی دارد ،
معلم علم را در قلب می کارد،
معلم گفته ها دارد،
یکی از بچه های آن کلاس درس گفتا بچه ها برجا .
قرمز
رنگی بسیار قوی است. این رنگ معمولا بر روی احتیاط و علائم هشداردهنده استفاده می شود این است که اغلب همراه با توقف و یا "مراقب باشید" همراه است. این رنگ گرم است که برانگیزاننده احساسات قوی از شور، انرژی، خون و جنگ است. رنگ قرمز اغلب برای پرچم های کشورها استفاده می شود و آنرا به عنوان نمادی از غرور و قدرت می دانند.
نارنجی
ترکیبی از قرمز و زرد است. نارنجی نیز یک رنگ روشن و گرم است که نشان دهنده آتش، خورشید و گرمی است. این رنگ دارای خاصیت اشتها آور است. نارنجی باعث افزایش اکسیژن رسانی به مغز است و فعالیت های ذهنی را تحریک می کند به همین دلیل است که به شدت در میان جوانان پذیرفته شده است. در میان مرکبات پرتقال به رنگ نارنجی است.
سبز
رنگ طبیعت و سلامتی است این رنگ نشان دهنده رشد، طبیعت، پول، باروری و ایمنی است. سبز آرامش بخش است. بسیاری از شرکت های دارویی و غذایی از رنگ سبز در آرم خود برای تبلیغ محصولات سالم و طبیعی استفاده می کنند. سبز تیره معمولا نماد ارتش، پول، امورمالی و بانکداری می باشد. سبز در حال تبدیل شدن به یک رنگ بسیار محبوب در طراحی وب سایت ها هم است.
آبی
رنگ سرد و آرام بخش و نشان دهنده خلاقیت و هوش است. رنگ محبوب در میان شرکت ها، بیمارستان ها و شرکت های هواپیمایی بزرگ است. این رنگ نماد وفاداری، قدرت، حکمت و اعتماد است. آبی اثر آرام بخش بر روی روح و روان دارد. آبی رنگ آسمان و دریا است آبی رنگی است که به طور کلی خوب به نظر میرسد و رنگ محبوب در میان مردان می باشد.
بنفش
ترکیبی از ثبات رنگ آبی و انرژی های قرمز است. در طول تاریخ بنفش با خانواده سلطنتی، اشراف و اعتبار شده همراه بوده است. این رنگ نماد رمزو راز، سحر و جادو و قدرت است. معمولا از بنفش برای به تصویر کشیدن پادشاهان قدرتمند، رهبران، جادوگران و شعبده بازان استفاده می شود. بنفش در ترکیب با طلا می تواند زرق وبرق دار و ثروت و زیاده روی را به تصویر بکشد. بنفش و صورتی یک رنگ محبوب در میان دختران نوجوان است.
زرد
درخشان ترین رنگ برای چشم انسان است که نشان دهنده سرگرمی، شادی و نور خورشید است. این رنگِ شاد پر از انرژی است از این رنگ برای اسباب بازی ها و لباس های کودکان استفاده می شود.
قهوه ای
معمولا از قرمز و زرد تشکیل شده با درصد زیادی از سیاه و سفید. قهوه ای بیانگر زمین و جهان طبیعی است. این رنگ گرم است و نماد قابلیت اطمینان، پشتیبانی و قابل اعتماد بودن را دارد.
سیاه
معمولا برای به تصویر کشیدن چیزی بد، افسرده، مرگ و ترسناک استفاده می شود اما نشانه خوش ذوقی و ظرافت نیز می باشد کسانی که دوستدار این رنگ هستند برای شخصیت اطرافیان خود احترام زیادی قائل هستند و از کمک کردن به دیگران لذت می برند.
گرچه دوره خط كش خوردنها، تحمل خودكار لاي انگشتهاي دست، اخراج از كلاس و تنبيههاي سخت بدني به دليل بيميلي دانش آمـوزان به نوشتن «مشق شب» گذشته و به پايان رسيده، اما هنوز نوشتن مشق، باري بر دوش بسياري از دانش آموزان دوره ابتـدايي است و هنـوز كودك اگر راهي پيدا كند، از زير بار نوشتن مشق ميگريزد.
يك
راه گريز اين است كه بخشي از تكليف را به عهده يكي از والدين خود
ميگذارد. اگر هم از ترس تنبيه يا تحقير توسط معلم، از زير بار نوشتن تكليف
شانه خالي نكند، خشم در وجودش به تدريج انبوه ميشود و خود را به شكل
اندوه، نگراني و نيز دلزدگي از درس و مشق نشان ميدهد.
با
آن كه شيوههاي آموزشي در دوره ابتدايي در مقايسه با سالهاي گذشته به طور
چشمگيري تغيير كرده است، اما هنوز بسياري از آموزگاران، دادن مشق فراوان
را بهترين راه جلوگيري از اتلاف وقت دانشآموز در خانه و بهترين راه براي
مسئوليتپذير شدنش ميدانند. بسياري از دانش آموزان خردسال هم به مشق به
عنوان يك معضل و يك تكليف نگاه ميكنند؛ تكليفي دشوار كه امروز خانوادهها
هم زير فشار آن، با كودكان خود سهيم هستند.
والدين بايد كنار فرزند خود بنشينند تا او مشقش را به پايان برساند. بايد بخشي از تكليف او را خود انجام دهند.
چون بعضي از آموزگاران آن قدر تكليف خانه به بچهها ميدهند كه از نظر والدين و خود كودك، معنا و كاركرد تنبيهي مييابد.
دانش آموز ابتدايي با خود ميانديشد مگر چه كرده كه معلم، اين همه مشق به او تحميل كرده است! و تنفر از معلمش را گاه در حضور والدين به زبان ميآورد و اين بسيار نگرانكننده است.
صرف نظر از ضرورتِ بودن يا نبودن مشق كه مخالفان و موافقان خود را دارد، عدهاي بر روي اين موضوع همداستاناند كه مشق شب نبايد آن قدر زياد باشد كه كودك را از درس و مدرسه و معلم، دلزده و بيزار و گريزان كند. زيرا محصّل مقطع ابتدايي هنوز به مرحلهاي از درك نرسيده است كه بخواهد بيشترِ ساعات پس از مدرسه را صرف كسب دانش، و دانش را جايگزين بازي و سرگرمي كند.
سالها است كه در بسياري از کشورها، دادن مشق شب به شكلي كه در نظام آموزشي ما رواج دارد، از بين رفته است، اما بسياري از مدارس ما هنوز به سيستم منسوخ دوران گذشته متکي هستند.
تلاش براي بهروز كردن سيستم آموزشي، بدون توجه به خلاقيت محوري اين سيستم، خيلي سودمند نخواهد بود.
سيستم آموزشي ما به طور كامل بر طبيعت خلّاق و کنجکاو بچهها استوار نيست.
در سني كه كودك ناخودآگاه به دنبال كشف كردن، كنجكاوي، پـرسيـدن و شـكوفـايـي خلّاقانه است، آن قدر مشق به او داده ميشود كه عذاب را لمس ميكند و چشمه خلاقيتش رفته رفته خشك ميشود.
اگر مراد از دادن مشق زياد، آموزش مسئوليت پذيري و نظم و انضـباط بـه كـودك اسـت، بايد بدانيم كه اين راه به بيراهه ميرود. بايد راههاي ديگري براي آموزش مسئوليتپذيري به كودكان نشان دهيم؛ راههـايي كـه هـزيـنـههـاي گزاف به خانوادهها و جامعه تحميل نكند.
بسياري از كارشناسان معتقدند همانطور كه براي آموزش كتابهاي درسي دوره ابتدايي، يك شيوه و دستورالعمل براي معلمان در نظر گرفته شده، بهتر است براي مشق دانش آموزان هم شيوهاي واحد وجود داشته باشد تا اين طور نشود كه دانشآموزان يك كلاس، در روز دو صفحه مشق بنويسند و دانشآموزان كلاس ديگر در همان پايه تحصيلي، هفت تا هشت صفحه مشق بنويسند كه هم از مشق و درس بيزار شوند و هم خستگي، امانشان را ببُرد و فرصت بازي كردن را هم از دست بدهند.
درضمن، دانشآموز از كاري كه انجام ميدهد، بايد لذت ببرد و رضايت خاطر داشته باشد. وگرنه نوشتن مشق، نه تنها تأثيري در پيشرفت تحصيلي او نخواهد داشت، بلكه ممكن است موجب بيعلاقه شدن او نسبت به درس و مدرسه شود.
بچه که بودیم...
سرمشق های آب بابا یادمان رفت
رســـم نوشتن با قلم ها یادمان رفت
گل کردن لبخند های هم کلاسی
در یک نگـــاه ساده حتی یادمان رفت
ترس از معلم ، حل تمرین ، پای تخته
آن روزهـای بی کلک را یادمان رفت
راه فرار از مشــــق های زنگ اول
ای وای ننوشتیم آقــــا یادمان رفت
آن روز ها را آنقـــدر شوخی گرفتیم
جدیت تصمیم کبری را یادمان رفت
شــعر خدای مهربان را حفظ کردیم.
یادش بخیـــر اما خدا را یادمان رفت
سال ها بود درسمان حال و ابتدا
اما چه زود خبر از صاحب حال یادمان رفت
در گوشمــــان خواندند رسم آدمیت.
آن حرف ها را زود امــــا یادمان رفت
فردا چه کاره میشــوی موضوع انشاء
سـاده نوشتیم آنقدر تا یادمان رفت
دیروز تکلیف آب بابا بود و خط خورد.
تکلیف فردا اما انسانیت یادمان باشد