نقش خانواده در تعلیم و تربیت کودکان
خانواده در تعلیم و تربیت کودکان نقش مهمی را ایفا می کند. يکي از نکات بسيار مهم در خانواده ، ارتباط است ، يعني والدين بايد به روش هاي صحيح برقراري ارتباط با کودکان ، آگاهي داشته باشند .
به منظور برقراري ارتباط صحيح ، والدين بايد به نکات زير توجه نمايند :
1-با فرزندان خود ارتباط برقرار کرده ، فرصت ابراز عقايد را به او بدهند ، به نيازهاي وي پي ببرند ، انتظارات آنها از کودک ، فرصت برقراري ارتباط به کودک ، زمينه اطمينان به والدين و مراجعه به آنها ، هنگام ايجاد مشکل و فراهم کنند .
پدر قبل از پدر بودن ، بايد با فرزندش دوست باشد ، علاوه بر اين ، او بايد قادر به اداره اين دوستي باشد تا مانع لوس شدن کودک گردد . به قول يکي از دانشمندان : " هر جا مشکلي در جامعه بود ، به حتم پاي آموزش و پرورش وسط است " يا به قول اريکسون : " فرزندان لوس معضل جامعه اند".
2-ايجاد
فضاي آرامش بخش در خانواده : چنانچه والدين در صدد موفقيت تحصيلي و سلامت
شخصيت کودکان باشند ، بايد محيط خانواده را از هر گونه درگيري و تنش دور
سازند .
3-ايفاي
نقش موثر در زمينه تکليف خانه : والدين نقش بسيار مهمي در تکليف خانه يا
مشق شب کودک ايفا مي کنند . بسياري از بچه ها در انجام تکاليف خود اهمال مي
ورزند . والدين بايد به صورت قطع با اين امر برخورد کنند و از فرزند خود
بخواهند که در فرصت مناسب و مطلوب ، به انجام تکاليف خود بپردازند ، در غير
اينصورت ، بايد از روش محروميت استفاده کنند، يعني وي را از بازي مورد
علاقه يا تلويزيون محروم کنند.
4-تکريم شخصيت کودکان : ما بايد به بچه ها احترام بگذاريم و آنها را با الفاظ بد خطاب نکنيم .
5-تعامل با مربيان در مدرسه : والدين بايد در تعامل متقابل با مربيان باشند و از مشکلات فرزندشان در مدرسه مطلع شوند .
6-کمک به کودک در تعيين هدف و برنامه ريزي : فعاليتهاي کودک در طول هفته ، بايد تقسيم بندي شود و زمان خاصي براي تفريح ، تماشاي تلويزيون و انجام تکاليف در نظر گرفته شود . روش برنامه ريزي به منظور انجام برنامه هاي روزمره و تکاليف ، بايد به کودکان آموزش داده شود تا آنها بتوانند ، فن مهار زمان را بياموزند .
7-تشويق
کنجکاوي و خلاقيت کودکان : به صورت جدي بايد از تحقير کودک خودداري کرد و
هنگام کنجکاوي ، بايد به او فرصت سوال کردن داده شود. کودک نبايد به جواب
هاي ما دست يابد تا خود به تفکر و انديشيدن بپردازد. خلاقيت کودک ، بايد
پرورش داده شود ، نه اينکه او به اطاعت محض ملزم باشد. کودک نبايد به اطاعت
کورکورانه عادت کند ؛ البته الگو برداري با دنباله روي فرق مي کند . منظور
از الگو برداري ، اين است که کودک رفتار والدين را در مسأله اي چون نظم ،
تقليد مي نمايد ، خود نيز به موقع کارهايش را با برنامه ريزي دقيق و منظم
انجام مي دهد و از نظم پدر ، الگو برداري مي کند.
در ارتباط با دنباله روي ، عده اي
معتقدند : بچه ها بايد مثل خودشان فکر کنند و کودک بايد به صورت دقيق ،
عقايد آنها را در مورد مسائل اجتماعي، تقليد کند ؛ البته اين امر ، مانع
رشد و پرورش آزاد کودک مي باشد ، زيرا کودک بايد به صورت مستقل ، به نظرات
اجتماعي دست يابد .
8-انتظار پيشرفت از کودکان : کودک بايد بداند که والدين در همه زمينه ها از او انتظار پيشرفت دارند .
9-کاهش
ترس از شکست در کودک : ما نبايد از کودکان انتظار نمره ٢٠ داشته باشيم ،
زيرا اين امر ، ترس از شکست را در کودک ايجاد مي کند و اضطراب از امتحان را
به دنبال خواهد داشت .
10-اعمال
صحيح تشويق و تنبيه کودکان : ما بايد به صورت جدي ، از تنبيه بدني خودداري
کرده ، به کارهاي درست کودک پاداش داده ، هنگام انجام اعمال نادرست ، از
روش محروم کردن از خواسته ها و امتيازات استفاده کنيم ، زيرا تنبيه صحيح ،
نبايد موجب تحقير کودک شود ، والدين نبايد در طولاني مدت با کودک قهر داشته
باشند و آشتي بايد توسط يکي از والدين برقرار شود ، زيرا قهر طولاني و عدم
توجه به کودک ، موجب احساس نا امني در کودک مي گردد و به بهداشت رواني وي
لطمه وارد مي کند .
در مواقعي که والدين شاغل هستند و
فرصت کافي براي برقراري ارتباط با کودک و درک او را ندارند ، بايد با
مربيان مدرسه به صورت مداوم تعامل داشته باشند تا از طريق اين انجمن ،
آموزشهاي بسيار مفيدي از جمله آموزش در زمينه تربيت کودک و نحوه برقراري
ارتباط صحيح با وي ، به اولياء ارايه داده شود امروزه اکثر مدارس ، از
روانشناسان به منظور آشنايي والدين با روشهاي نوين تعليم و تربيت استفاده
مي کنند .
در دنياي مدرن ، درگيري والدين در
کارهاي مختلف ، زياد است و معلمها وقت کافي براي تربيت فرزند را ندارند .
ما نبايد به مدت زمان دقت کنيم ، بلکه بايد به کيفيت توجه شود . والدين مي
توانند ، در عين حضور کم در حد يکي دو ساعت ، به درستي از زمان استفاده
کنند ، يعني کيفيت ارتباط مهم است .
بهداشت رواني در کودکان دبستاني
در ادامه بحث تعليم و تربيت کودکان دبستاني ، به بعد مهم بهداشت رواني در کودکان دبستاني مي پردازيم .
والدين و مربيان در تأمين بهداشت
رواني کودک ، نقش بسيار مهمي را ايفا مي نمايند ، زيرا در صورت عدم تأمين
بهداشت رواني در کودکان دبستاني، آموزش نيز مختل خواهد شد .
بهداشت رواني
منظور از بهداشت رواني ، سازگاري فرد با محيط اطراف خود مي باشد، در صورتي که فرد بتواند خود را به راحتي با محيط اطراف تطبيق دهد، قابليتهاي خود را بروز دهد و فاقد اختلالات عاطفي و رفتاري باشد ، از بهداشت رواني برخوردار است .
يادمان باشد اگر خاطرمان تنهاشد